I juli 2020 ble det klart at Schibsteds datterselskap Adevinta kjøpte eBays europeiske markedsplass-selskap eBay Classifieds Group. Som et ledd i transaksjonen kjøpte Schibsted den danske delen av virksomheten; DBA.dk og bilbasen.dk. I dag markeres det at avtalen er gjennomført, og at Schibsteds markedsplass-eventyr i Danmark kan starte.

Denne dagen har vi sett fram til siden i fjor sommer, og vi gleder oss til å ønske våre kompetente danske kolleger velkommen til Schibsted-familien. Sammen er vi svært godt rustet for å utvikle den neste generasjon markedsplasser i den nordiske regionen, sier Kristin Skogen Lund, konsernsjef i Schibsted.

Les: Eierkonsentrasjon i avismarkedet – en nødvendighet eller en fare?

Schibsted eier FINN.no i Norge, Blocket.se i Sverige og Tori.fi og Oikotie.fi i Finland. Med DBA og Bilbasen styrker selskapet sin nordiske posisjon med noen av de mest kjente og best likte merkevarene i Danmark.

DBA er Danmarks største markedsplass med mer enn 2 millioner unike, månedlige brukere, mens Bilbasen er Danmarks ledende markedsplass for handel med biler. De to selskapene har til sammen cirka 130 ansatte i København og Århus.

  • I løpet av de siste 12 årene med eBay som eier har DBA og Bilbasen blitt en stadig viktigere del av danskers liv. Dette har ikke minst blitt tydelig under COVID 19-pandemien, hvor over 2 millioner dansker har benyttet seg av våre markedsplasser månedlig. Nå er vi klare for en ny æra, og vi er veldig glade for å bli en del av Schibsted, sier Abhishek Roy, CEO for Schibsteds danske markedsplasser.

Roy forventer at Schibsted vil bidra til nye steg i utviklingen av produkter og tjenester på de danske plattformene.

  • Særlig Schibsteds investering i bærekraft og grønn omstilling – og ikke minst den iboende innovasjonsevnen de er kjent for – vil hjelpe oss å ytterligere styrke DBAs og Bilbasens posisjoner og etablere oss som det ledende handels-økosystemet i Danmark, avslutter Roy.

At Schibsted tar over som eier av DBA og Bilbasen vil ikke medføre endringer for brukerne av tjenestene i Danmark. De kan fremdeles glede seg over høykvalitets-tjenester fra de samme merkevarene. På sikt er målet at danske brukere også kan få glede av at markedsplassene nå blir en del av et nordisk fellesskap i forhold til utvikling av nye produkter og tjenester. På samme måte håper Schibsted å kunne hente læring fra Danmark til glede for brukere i Norge, Sverige og Finland.

  • Vi i Schibsted har mye å lære om det danske markedet, der vi hittil kun har vært til stede med vår sammenligningstjeneste for forbrukslån; Lendo. Vi vet at svært mange dansker kjøper brukt og er opptatt av hvordan sirkulærøkonomi virker positivt på miljøet. Å være pådrivere i det grønne skiftet er et helt sentralt element for våre markedsplasser, og forutsetningen for å videreføre den suksessen med DBA og Bilbasen er de aller beste, sier Kristin Skogen Lund.