DAZN er ny kringkaster av kvinnenes Champions League – skal sende kampene gratis på YouTube.

Den internasjonale strømmetjenesten DAZN har kjøpt rettighetene til å kringkaste UEFA Champions League for kvinner, og er blitt tildelt produksjonsansvar for de neste fire sesongene (2021-2025). Dette er første gang UEFA har helsentralisert Champions League for kvinner hos én global kringkaster. Som et ledd i avtalen vil DAZN kringkaste turneringen i partnerskap med YouTube for å bidra til å gjøre kampene mer tilgjengelig for seerne.

Les: Sporten starter «Prat»

For de to første sesongene (2021-2023) vil publikum kunne se alle 61 kampene på DAZN sin YouTube-kanal, samt på DAZN sin strømmetjeneste. Disse kampene vil være gratis for alle. For de to siste sesongene (2023-2025) vil alle 61 kamper kunne strømmes via DAZN, mens 19 av kampene vil vises gratis på YouTube.

Den flerårige avtalen gir DAZN globale kringkastingsrettigheter (unntatt i Midtøsten og Nord-Afrika, hvor avtalen kun dekker klipp og høydepunkter. Rettighetene dekker heller ikke det kinesiske markedet). Avtalen er en av de største innen klubbfotball for kvinner og signaliserer en milepæl for DAZN sin satsning på kvinnesport. På sikt håper DAZN at dette vil kunne øke oppslutningen og populariteten til kvinnefotball, og med det inspirere en ny generasjon spillere.

I den anledning har DAZN utgitt en kampanjefilm i ved navn «We ALL Rise With More Eyes», hvilket er det første innholdet på strømmetjenesten sin YouTube-kanal. Filmen er regissert av velrennomerte Alyssa Boni og har den britiske rapperen FLOHIO som forteller. Til tross for lengden på bare to minutter, signaliserer den på sterkt vis DAZN sin visjon for synliggjøring av kvinnefotball og utslaget dette vil ha for sporten.

Les på F7: Vipps lager gigant sammen med Mobilepay og Pivo

– DAZN er svært tilfredse med å bli valgt som den nye globale kringkasteren til UEFA Champions League for kvinner, og ser frem til samarbeidet vårt med YouTube og Google. Denne satsningen vil la fansen komme tettere på sporten, og løfte frem fotballstjernene i større grad enn tidligere. DAZN ble stiftet med en visjon om å gjøre toppidrett mer tilgjengelig, og hva er mer tilgjengeliggjørende enn sentraliserte rettigheter på en gratis plattform? Når fotballen blir tilgjengelig med et enkelt tastetrykk, kan vi nå nytt publikum over hele verden, uttaler James Rushton, visedirektør i DAZN-gruppen.

– Denne avtalen er unik i sitt slag for kvinnefotball. Partnerskapet mellom DAZN, YouTube og UEFA vil sørge for at fotballen er tilgjengelig for alle fans, uavhengig av hvor på kloden de befinner seg. En slik synlighet endrer det meste, og kan inspirere flere unge gutter og jenter til å bli forelsket i fotball. I fellesskap tilbyr vi kvinnefotball til hele verden, og alle som ser på kampene våre vil ta del i en positiv utvikling, sier Nadine Kessler, Sjef for kvinnefotball hos UEFA.

Om DAZN-gruppen

DAZN gruppen er en av verdens mest hurtigvoksende sportsmedia-selskap. Hovedkontoret ligger i Storbritannia, og selskapet har ansatte i over 25 land. DAZN jobber med alle aspekter ved sport; fra produksjon, til distribusjon og kommersialisering. DAZN-gruppen eier DAZN, som er en verdensledende sport-strømmetjeneste. Videre eier DAZN-gruppen både DAZN nyheter som er en populær nyhetskanal samt DAZN player. DAZN er nå tilgjengelig i mer enn 200 land over hele verden.