Amedia har inngått avtale om kjøp av om lag 60 prosent av aksjene i lokalavisa Hammerfestingen. Den kommer ut på papir én gang i uka, og har også en digital utgave.

Siden oppstarten i 2011 har avisa befestet sin posisjon som ei viktig lokalavis for innbyggerne i Hammerfest. Hammerfestingen har et opplag på 1.500 eksemplarer.

Les: James Franco tilbake etter en #MeToo pause

– Vi er veldig fornøyde med å få Hammerfestingen med på laget, sier Amedias regiondirektør region Nord, Renate Slettli Nymo.

– Avisa har har hatt en fin utvikling siden oppstarten og vil være med på å styrke vår dekning av lokaljournalistikk i Finnmark. Sammen med de dyktige medarbeiderne og de øvrige eierne, ser vi fram til å bidra til videre positive utvikling, sier hun.

– Dette var det eneste riktige å gjøre, både for avisas ansatte og abonnenter, men også for å bevare et godt medietilbud for Hammerfest. For ved å få inn et konsern som eier så får hammerfestingene den sterke mediemuskelen, som ei avis faktisk er for et lokalsamfunn, sier avtroppende redaktør Bjørn Egil Jakobsen. Han er blant deleierne som nå selger sine aksjer i Hammerfestingen til Amedia.

– Vi har laget ei avis som folk i Hammerfest vil ha. Dette er jeg overbevist om at både Amedia og de ansatte kommer til å fortsette med å lage, og jeg vet at aviskonsernet besitter både viktig aviskompetanse og løsninger som jeg tror vil gi Hammerfest et enda bedre lokalavistilbud, sier han.